Politico: Πώς η Δύση μπορεί να περιορίσει τον σκιώδη πετρελαϊκό στόλο της Ρωσίας

Γερασμένα, ανασφάλιστα πλοία με ελάχιστα γνωστούς ιδιοκτήτες που αποτελούν τον ρωσικό σκιώδη στόλο συνεχίζουν να πλέουν σε όλο τον κόσμο. Οι δυτικές κυβερνήσεις προσπάθησαν να επιβάλουν κυρώσεις σε αυτά τα πλοία, εκδίδοντας τελικά μια πρόσθετη αυστηρή «έκκληση για δράση» (προς τρίτες χώρες) τον περασμένο μήνα – αλλά ο ρωσικός στόλος συνεχίζει να πλέει.

Το Politico προσπαθεί να βρει απαντήσεις για το πώς να περιορίσει τον σκιώδη στόλο της Ρωσικής Ομοσπονδίας και να αποτρέψει την εξαγωγή απαγορευμένων πρώτων υλών.

Ορισμένοι συμμετέχοντες στο τεράστιο σκιερό εμπόριο μπορεί να είναι ακόμη πιο δεκτικοί στις δυτικές προειδοποιήσεις, συμπεριλαμβανομένων χωρών που αγοράζουν πετρέλαιο που μεταφέρεται από παράνομα δεξαμενόπλοια, καθώς αντιμετωπίζουν επίσης σημαντική επιχειρηματική ζημιά ή κίνδυνο για τα χωρικά τους ύδατα, λένε οι αναλυτές.

Μέχρι πρόσφατα, ο σκιώδης στόλος αποτελούταν από δώδεκα δεξαμενόπλοια που μετέφεραν τις εγκεκριμένες πρώτες ύλες από το Ιράν και τη Βενεζουέλα. Σε αυτή την περίπτωση, η κατάσταση ήταν γενικά διαχειρίσιμη από ναυτιλιακή άποψη.

Ωστόσο, σήμερα, με συντηρητικές εκτιμήσεις, περισσότερα από 1.400 πλοία έχουν περάσει από τη νόμιμη πλευρά της ναυτιλίας στη σκοτεινή πλευρά που εξυπηρετεί τη Ρωσία και η συντριπτική τους πλειονότητα είναι πλέον ουσιαστικά ανεξέλεγκτα.

Αυτός ο εντυπωσιακός αριθμός αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό μέρος των σχεδόν 51 χιλιάδων πλοίων όλων των τύπων που σήμερα μεταφέρουν φορτία σε όλο τον κόσμο. Όσον αφορά τη μεταφορά πετρελαίου, αυτό είναι σχεδόν το ήμισυ του συνόλου των δεξαμενόπλοιων, μερικά από τα οποία λειτουργούν σε ύδατα κοντά σε ρωσικά λιμάνια, συμπεριλαμβανομένης της Βαλτικής Θάλασσας.

Οι μελλοντικές ειδικές δυτικές κυρώσεις κατά μεμονωμένων σκιωδών δικαστηρίων επίσης δεν σταμάτησαν αυτή την επικίνδυνη τάση. Η συλλογή αρκετών αποδεικτικών στοιχείων για να διαπιστωθεί ότι το πλοίο είναι πράγματι ένα σκοτεινό σκάφος που ενεργεί προς τα συμφέροντα της Ρωσικής Ομοσπονδίας απαιτεί μεγάλο χρόνο και πόρους. Και μόλις ένα πλοίο φεύγει από την αρμάδα, ένα άλλο ή και δύο ενώνονται.

Τέλος, το Politico καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, φυσικά, οι χώρες μπορούν να αγοράσουν όποιο πετρέλαιο θέλουν. Η Κίνα, η Ινδία, η Τουρκία και άλλοι δεν είναι υποχρεωμένοι να προσχωρήσουν ή ακόμη και να συμμορφωθούν με τις δυτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Αλλά οι κίνδυνοι που εγκυμονεί ο σκιώδης στόλος είναι επίσης πολύ πραγματικοί για αυτούς. Και όταν συμβεί η πρώτη σοβαρή πετρελαιοκηλίδα στα νερά τους, οι πολίτες τους θα ρωτήσουν γιατί οι κυβερνήσεις αγνόησαν έναν τέτοιο κίνδυνο.

– Advertisement –

Μπορεί επίσης να σας αρέσει